- ᎤᎮᎢ uhe'i - S/he has it, I was told.
ᏍᏆᏞᏍᏗ ᎤᎮᎢ ᎩᎵ. - I was told the dog had a ball.
- ᎠᏛᏛᎲᏍᎦ atvdvhvsga - S/he is asking a question.
ᎦᏙ ᎤᏍᏗ ᎢᎦ ᎠᏟᎩᎵ ᎪᎯ ᎢᎦ? - What day of the week is it today?
- ᎦᏃᎯᎵ ganohili - S/he is flying.
ᎠᏬᎭᎵ ᎦᎸᎳᏗᏜ ᎦᏃᎯᎵ. - An eagle is flying overhead.
- ᎦᏓᏬᎠ gadawo'a - I am swimming.
ᎠᏓᏬᏍᏗᎢ ᎠᏓᏬᎠ. - She is swimming in the pool.
- ᎠᏕᎶᏆᎠ adelogwa'a - S/he, it is learning it.
ᏣᎳᎩ ᎦᏕᎶᏆᎠ. - I am learning Cherokee.
- ᎤᏲᏏᎭ uyosiha - S/he, it is hungry.
ᎤᏁᎦ ᏥᏍᏚ ᎤᏲᏏᎭ. - The white rabbit is hungry.
- ᏥᎪᏩᏘᎭ tsigowtiha - I am seeing it.
ᎤᏔᎾ ᏌᎪᏂᎨᎢ ᎦᎵᏦᏕ ᏥᎪᏩᏘᎭ. utan sakonige galtsode tsigowtiha - I see a big blue house.
- ᎦᏬᏂᎭ gawoniha - s/he, it is speaking it.
ᎠᏍᏆᏂ ᎦᏣᏄᎳ ᎦᏬᏂᎭ. asgwani gatsanula gawoni. - s/he is speaking Spanish fast.
- ᏣᏚᎵᎭ tsaduliha - You want it.
ᎠᎹᏍ ᏣᏚᎵᎭ? Amas tsaduli. - Do you want water?
- ᎠᏛᏁᎭ advneha - He's doing it.
ᎦᏙ ᎠᏛᏁ Ꮎ ᎩᎵ? Gado advne na gili. - What is the/that dog doing?
- ᏓᎩᏯᏪᎦ Dagiyawega - I'm tired.
ᏕᏣᏯᏪᎦᏍ? Detsayawegas. - Are you tired?